zaterdag 21 maart 2015

de Miltmeridiaan



Wellicht zag je ze wel eens, Japanse sokken waar de grote teen apart is verpakt.
Afbeeldingsresultaat voor japanse sokken 
Niet alleen in de vormgeving van de sokken maar ook in de Martiale Kunsten zie je dat de grote teen een aparte rol heeft waar veel aandacht voor is. De positie van de grote teen is heel belangrijk voor de stabiliteit en geeft daarmee een stabiele tonus voor het hele lichaam.Dat komt niet alleen omdat het de grootste en meest centrale teen is maar ook door de meridianen die daar ontspringen.

De milt meridiaan ontspringt aan de hoek van de nagel aan de mediale zijde van de grote teen en gaat dan langs de binnenzijde van het been langs binnenenkel, knie en lies naar de romp. Zij vormt zo de buitenste van de 3 yin lijnen van het been die het contact met de aarde vormen, die draagkracht en opwaartse aarde kracht vertalen in een draagboog waarop de rest van het lichaam rust. 

Afbeeldingsresultaat voor draagboog,









In de romp zet de meridiaan zich voort naar de buik via milt 12 en 13, in de laatste komen ook lever en nier samen. Vervolgens naar de ribbenboog en de borst en vanuit milt 20 maakt ze contact met de longmeridiaan. Ze eindigt in de flank, onder de oksellijn tussen de 6de en 7de rib. Het best is de vorm van de meridiaan te vergelijk met een wijnglas: het heeft de voeten in de aarde en draagt de vorm van het lichaam zoals het glas de wijn in zich draagt :













Het je gevoed weten vanuit support vanuit de aarde waarop je rust, je familie, je traditie, je leermeesters , geeft de opwaartse kracht van de miltmeridiaan. Vergelijk het met de lucht in de banden van je fiets!
De primaire functie van de milt is transport en transformatie van voeding in de breedste zin van het woord en ze heeft daarmee een centrale rol in de spijsvertering.Ze vertegenwoordigt de middelste warmer, het centrum. De navel is het diagnostische gebied van de milt, overblijfsel van je eerste life-line met je moeder.De rol met voeding is evident en daarmee in brede zin de zorg voor je zelf. In vliegtuiginstructies valt het me altijd weer op hoeveel nadruk het krijgt om altijd eerst bij jezelf het zuurstofmasker op te doen alvorens dat voor je kind te doen.Het verzorgen van anderen kan een gezonde uiting zijn van de milt maar kan ook een valkuil worden, uitmondend in zorgelijkheid.

De milt wordt bewoond door de spirit van de Yi of I, vrij vertaald als intentie of idee.
letterlijk is de Yi datgene wat in overeenstemming is met het hart, de muzieknoot die het hart doet zingen. Het idee is wat vooraf gaat aan de ki, wat weer vooraf gaat aan de vorm. De helderheid van de Yi is bepalend voor de helderheid van ki en vorm.



In een niet gedragen zijn, wordt er te weinig tonus vanuit de aarde overgebracht in de hierboven beschreven gebieden wat zich uit in verzakking, het niet op de plaats kunnen houden. Dat betekent inzakken van de voetboog, enkel, knieën en lies. De organen worden niet goed op hun plaats gehouden en het bloed slechter in de vaten.Aambeien, spataderen en snel blauwe plekken krijgen zijn hier uitingen van. Ook het steunweefsel wordt slechter verzorgd. Disbalans in deze energie verstoort de helderheid van denken, het weten wat goed voor je is. Slechter transport en transformatie uit zich in een andere relatie tot voeding en (zelf)zorg wat over-of juist ondergewicht met zich meebrengt.
In de brede zin gaat de milt over de relatie met wat ons voortbracht: (moeder) aarde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten