zaterdag 11 mei 2013

Katsushika Hokusai ( 1760-1849)

Hokusai is mijn meest geliefde Japanse prentkunstenaar. Telkens als ik plaatjes zoek voor op mijn brochures kom ik bij hem uit om de eenvoud en treffendheid van zijn tekeningen.

Hij is vooral bekend om zijn ukiyo-e werk," beelden van de vluchtige werkelijkheid", maar hij was ook de aanstichter van Manga, letterlijk "onbeheerste of willekeurige kwaststreken." Van die laatste kocht ik een boek in Japan, bladzijden vol met tekeningen van mannen en vrouwen met voor mij onleesbare onderschriften.Ik weet dat er ook volumes zijn met dieren en beroepen. Door hem hebben we een goed zicht op het leven van de mensen in de 19de eeuw in Japan.

Iedereen is drukdoende in zijn tekeningen: ze eten, maken ruzie, timmeren, weven, spelen op muziekinstrumenten, hij tekende zelfs uitleg voor vechthandelingen en ook danspassen voor de odori, een dansvorm met waaier en masker die de gezondheid zou dienen. Onweerstaanbaar...

Het Smithsonian museum in Washington dat de tekeningen momenteel tentoonstelt heeft ze achter elkaar geplaatst zodat het een soort filmpje wordt van hoe het zou moeten gaan. Succes!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten